الأربعاء، 10 مارس 2010

للأسف


صراخ ..عويل...ظلام منتشر... جنود يقتحمون بيتى من النوافذ والأبواب ..نيران فى كل مكان ...بيوت تهدم.. ابرياء يقتلون ...قنابل تتساقط من حولى...الرصاص يتطاير حول رأسى ...جثث حولى فى كل مكان .. الحنود يقتربون منى لأخذى اسيرة .. صرخت من اعماق قلبى... صرخت من الظلم ... صرخت من الذل والهوان ... استيقظت من النوم وانا اتصبب عرقا نظرت حولى لم اجد سوى غرفتى الهادئة .... الحمد لله لقد كان مجرد كابوس... جريت على الشرفة كى اتأكد فتحتها وجدت الشارع هادئا ناس تمشى فىه باطمئنان وسكينة الدنيا نور لا شئ يدعو للخوف

ناس كثر لا يقدرون ما هم فيه من نعمة مشاكلهم تافهة يعتقدون ان حياتهم صعبة لا يعلمون حقا معنى الحياة الصعبة غافلين عن نعمة الاطمئنان التى نعيش فيها والحرية التى نمارس بها حياتنا يوجد آخرون يتشردون من بيوتهم لا يتعلمون لا يجدون طعاما كما نجد لا يجدون مستشفيات جيدة معرضون للقنابل والموت فى اى لحظة لكن اكثرنا لا يقدر تلك النعم يعيش حياته بطريقة تافهة اليوم بيومه يستمع للاغانى المريضة لا يمتلك اى قضية يدافع عنها او هدف يموت من اجله للاسف انا من هؤلاء

3 قالوا رأيهم:

Alice يقول...

ده مش حلمى ولا حاجة انا كنت عايزة اوصل الفكرة للامانة
واحدة صاحبتى حلمت بجزء من دة

Doha يقول...

فعلا الواحد بينسى يشكر ربنا على حاجات كتير ونعم اكتر ربنا مديهاله وبينشغل بحاجات تافهة
وانا برده للأسف واحدة من دول

قبل العالم الأخير يقول...

وانا للأسف ايضا من هؤلاء:S:S

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة