الجمعة، 27 أغسطس 2010

من بعيد


لم تأت اليوم .. انتظرتها كثيرا حتى آخر دقيقة لكنها لم تأت .. اعتدت رؤيتها كل يوم .. لا اعرف ما هذا ؟ لكنى ابتسم عندما ارى وجهها .. تبدو طيبة .. لم نتبادل كلمة معا .. وهى على الاغلب لا تعرفنى ولا تعرف اسمى .. لكن انا اعرف اسمها سمعتهم يوما ينادونها ب ... اخذت افكر فى غبائى انى احيانا اركز مع من حولى واهتم لأمرهم لهذا على ان ارجع تطبيق مبدأى القديم انى لا ارغب فى رؤية شخص جديد لا اريد ان اسمع معلومة ايا كانت عن اى شخص غير اصدقائى .. التعامل من بعيد وبسطحية اسهل واجمل يكفى معرفة الاسم فقط .. حتى لا يحدثوا فرق عند رحيلهم وهو مؤكد الحدوث .. زميلة الكورس اقصى ما اريد ان اعرفه هو اسمها يكفى .. كلما قلت المعلومات التى تعرفها عن الشخص كلما قل اهتمامك وكلما فل حزنك عندما يبتعد ويسير فى حياته فأغلب من يؤثر الوحدة لا يريد ان يعرف احدا حتى لا يفتقد احدا .. لا احد يفهم الموضوع بوجهة نظر حب وهكذا .. لأ عم عبده البواب لو كان عندنا بواب كنت سأفتقده لو مشى .. كل شخص تعرفه (مهما كان ) يشغل حيز فأنت دورك انك تجعل هذا الحيز اضيق ما يكون بحيث عند رحيله يترك فقط نقطة سرعان ما تمتلأ بشخص آخر طبعا هذا الكلام لا ينطبق على الاصدقاء كل صديق يرحل يترك فجوة لا يوجد احد يستطيع ان يسدها .. كنت اعتقد انه فقط انا من يلاحظ غياب الآخرين قبل رحيلى فى يوم ما وجدت سيدة عجوز لا اعرفها تقول لى ( انتى مجيتيش امبارح ليه ؟ ) صدمت قلت فى سرى ماشاء الله طب البنت كانت جنبى علشان كدة لما مجتش اخدت بالى تلك السيدة العجوز كانت تجلس فى رابع صف بعدى قلت لها (هه .. كنت على السطح )

3 قالوا رأيهم:

Rawan يقول...

ايه يا ايمى المنطق الغريب ده؟؟؟؟؟؟؟
يعن ايه معرفش ناس جديده عشان مازعلش لفراقهم

انا مختلفه معااكى
انا مقتنعه ان معرفه الناس كنوووووووووووووووز و احب اعرف كل اللى حواليها بيفكروا ازاى وده مش هيحصل الا لو اتكلمت معاهم

بس فى ناس كتير اعرفهم مش بيحبوا يعرفوا ناس برضو عشان خايفين من الفراق
بس ده منطق خاااااطىء

manar يقول...

موش عارف بجد اقولك ايه انا موش عارفه انتى بتفكرى كده ازاى ده غلط وانتى عمرك ما كنتى كده بالعكس دنتى طول عمرك اثناء المدرسه كنتى عشريه وتحبى تتكلمى مع الكل ايه اللى جرالك انا طبعا طبعا مع روان فى كل اللى قلته وبجد يا ريت تغيرى مفهومك ده وترجعى زى زمان

Alice يقول...

i wrote many explanations in this comment but i made delete actually i have no execuse

people change ya manar

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة