الاثنين، 17 يناير، 2011

بالذمة .. ده اسمه كلام ؟!


بنلف كتير وبنروح ونيجى ..
وتلاقى ناس بتلف معاك ..
وناس تانيه قررت إنها تفف من غير حراك .. !
تاخد بنفسك وتقول يا ترى .. أنا فعلا ماشى وبشوف حاجات جديدة ؟
ولا مقضيها وخلاص بقيت على الحديدة ؟
وتعد تفكر وتقول .. يا ترى أنا صح وتمام ؟؟
ولا بنيت عالم كله من الأوهام ؟؟  !

كلام غريب وفكر عجيب ما بين ناس قررت تعيش واقعها بأحلامها وناس إختارت العالم الوردى بأفكارهم !
تلاقى ناس عايشين معانا وهما فى عالم تانى ..
بيفكروا ويخططوا لإدراج الأمانى ..
تيجوا تكلمهم تلاقيهم مش طايقين واقعهم ..
وتبص فى عنيهم تلاقيها مليانه بدموعهم ..
تيجوا تقولهم تعالوا نعيش وننفذ لبكره وبعده ..
يقولك يا عم فوكك ولا حتى بنص كلمه
طب بالذمه ده يبقى إسمه كلام ؟؟
ولا إنتوا عايشينها بالأوهام ؟؟

وشباب تانيين زينا زيهم ..
مفيش حاجه إتخلقت فينا تخلينا أحسن منهم ..
بصوا للدنيا لقوها بتتلون  ..
قالوا بس ! نديها ألوان  ..
بانجو ومورفين ..
وفى حياتنا يحيا التدخين ..
تيجى تقولهم يا عالم يا هوه ..
يقولولك يا جدع على فكره إنتا خنقتموه
طب بالذمه ده يبقى إسمه كلام ؟؟
ولا إنتوا عايشينها بالأوهام ؟؟

وناس تانيه كلاس وهاى ..
مقضينها سلامات وباي ..
إزيك يا مان وإشطه يا بيبى ..
حنطلع على شرم بعربيتى ..
يقضوها وهوبا يلاقوا حيتهم إتغيرت ..
من عداد ميه وتمنين لشغل بابى بيخلص الساعه إتينين ..
يابنى ركز شغلك وشركه الحديد ..
يا مامى – الإسطوانه المشروخه – أنا عايز جديد
طب بالذمه ده يبقى إسمه كلام ؟؟ 
ولا إنتوا عايشينها بالأوهام ؟؟

واحد أخير تعب وذاكر ..
فدخل الكليه وبقى من الأكابر ..
شاف واحده حبها من كل قلبه ..
مكانشى عارف ده وهم ولا حقيقه ..
الله يجازيك يا شوشو أتارى الحب ده طلع مصيبه ..
وخلصت الأيام والسنين ..
والباشا لسه عمال يفكر يجبلها ورد ولا ياسمين !
طب بالذمه ده يبقى إسمه كلام ؟؟ 
ولا إنتوا عايشينها بالأوهام ؟؟



والخلاصه إنك يابنى إنسان
ربنا وهبك عقل ومخلكشى زى الحيوان
فكر وخطط وشوف الصح وإعمله .. عيش واقعك وزبط أحلامك .. مهوا أصل الحياه مش حتستناك .. وعلى رأى المثل .. إجرى يابن أدم جرى الوحوش فيا تلحق الميكروباص لا متلحقوش !!
 
                       من أثار كويز البيو !!

3 قالوا رأيهم:

Heidenröslein يقول...

جميل جداااااااا :)
دائما البايو بيطلع إبداع .

A fugitive يقول...

تلاقى ناس عايشين معانا وهما فى عالم تانى ..

i love to be one of those but with my own rules :D

nice one ya 3adooool :D

Adel fawzy يقول...

Heidenröslein
ههههه شكلها فعلا كده البيو ده حاجه عملاقه
شكرا على التعليق

yassin
على فكره إنتا مفهمتش أنا أقصد إيه من الفقره دى إنتا عارفنى أكتر واحد عايش بدماغه وفكره اللى أنا مؤمن بى اللى قصدته هيا مسأله الواقعيه كل واحد يطلع يلعن الواقع ويشتم طب منتا جزء منه غير نفسك إعمل حاجه يقولك هوا أنا حغير الكون أو أساسا الواقع ميستهلشى هوا ده اللى أنا قصدته فى الفقره يمكن أنا بعدت عن الموضوع شويه بس فى النهايه لازم نكوووون واقعيييين أكتر من كده بكتير
this what I meant do say
thanks

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة