السبت، 24 يوليو 2010

مرآتي

في تلك اللحظات وقفت امام المراه فرايت بعييني انسانه اعرفها بديهيا انها انااااااا ولكني احسست اني ميته .. نعم فكلنا محكوم علينا بالموت الذي لا مفر منه !

بدانا نتحدث بلغه العيون وما اجملها من لغة

التفت اليها وسالتها : من انت ؟؟

فاجابتني : انا انتي , انا فتاه عاديه جدا تحرص علي رضا الله وطاعته لكنني حتي الان لم ابلغ نصفه اعلم انك تنظرين الي علي انني ميته ولكني اخبرك بانني لست مستعده لهذا

نظرت اليها جيدااا ووجدت في عينيها حيرة 
سالتها : لم كل هذه الحيرة التي تملا عينيك ؟

اجابتني : انها حيرة من امري ........مما انا فيه.........اني تائهة يا سيدتي لا اعلم هل انا علي حق ام علي باطل ؟؟ هل ما يشغل ذهني يستحق بالفعل ان يشغله ام ان هناك امورا اكثر جدارة واستحقاق لان تشغل ذهني ؟؟


جذبني الحديث فدققت النظر اكثر واكثر فوجدتها عابسة 
سالتها : لماذا انت عابسة يا صديقتي؟؟


قالت لي : للاسف انه حزن علي دنيا فانيه وامور  تافهه غير باقيه ولكنها طبيعة البشر اتعلمين لماذا انا عابسة ؟؟


عابسة علي حب قد ضاع واناس قد رحلوا واصدقاء قد تغيروا واحوال قد تبدلت وحيرة واسئله لا تنتهي
!

يإلهي انها دموع انها تبكي والدموع تتساقط كالمطر في ليله من اصعب ليالي الشتاء

سالتها : لم تبكين ؟؟؟


اجابت : هذا - البكاء - هو ما تبقي لي ليرضي الله عني اني .. ابكي خشيه من الله فانا اعصيه كثيرا وهو يغفر ويسامح ثم اعود الي ذنبي هذا ثانيه .. حقاا لقد استحييت من ربي وخشيت منه فدمعت عيني


تركت عينيها ونظرت الي شكلها الكلي ثم نظرت الي نفسي نعم انه وجههي ولكنها ليست هيأتي


هي لا ترتدي مثل ما ارتدي


سالتها باستغراب : الم تقولي انك انت انا لم اراك ترتدين تلك الملابس التي لا تشبه ملابسي ؟؟؟


حقا كانت ملابسها جميله جدااا اجمل ما فيها هو احتشامها وعفتها


اجابتني : لان نفسك تأبي هذه الثياب التي ترتدينها وقلبك يرفضها
فعندما رايتي انعكاس نفسك في المراه وجدتيها علي ما تريد هي لا ما تريدين انت فظهرتي بتلك الصورة الجميله التي تتمنين ان تكوني عليها


وهنا اصابني دوار فقد امعنت كثيرا في التفكير حتي اقتربت من نقطه الجنون فقررت ان اترك المراه واذهب الي الحياه


حيث انا مازلت حيه فاحضر لذلك اليوم الذي يخشاه الجمييييييييع


وعدتها قبل ان اتركها ان اعود اليها ثانيه ولكن في حال افضل من ذلك الذي كنت عليه 
!!

6 قالوا رأيهم:

Doha يقول...

موضوع جميل يا دعاء
من الرائع أن يوجد بداخلك من يرشدك وينبهك كلما حاولت أن تغفل عن حياتك ويذكرك اذا ما حاولت النسيان ..

ربنا يهدينا جميعا

omnia saif يقول...

"سألتها: لم تبكين؟؟؟

أجابت هذا البكاء هو ما تبقي لي ليرضي الله عني أبكي خشية الله فأنا أعصيه كثيرا وهو يغفر ويسامح ثم أعود إلي ذنبي هذا ثانية لقد استحييت من ربي وخشيت منه فدمعت عيني"

جميييييييييييييييييييل اوي يادعاء
ربنا يهدينا يااااااااااااااارب

Rawan يقول...

ما شاء الله اكثر من الرائع يا دودو مفيش احلى من اللحظات اللى الواحد بيقضيها مع نفسه ويرد ويقنع نفسه اصل انا هو انا مش حد تانى وكلنا انسان بس ميشبهناش

Alice يقول...

فى حاجة جوانا بتبقى خايفة من عذاب ربنا هى اللى بتخلينا نوقف ومنستمرش فى الغلط فى لحظات كدة الواحد بيعيط من كتر ذنوبه مش محدد هو بيعيط من ايه بالظبط بس بيعيط وخلاص انا بقول ان الحاجة اللى جوانا دى بتظهر فى الوقت دة وبتغلب طبيعتنا الباردة المذنبة القاسية الناسية ناس بتسمى اللحظات دى ضعف دول مع نفسهم اللى يقولوا كدة علشان دى بتبقى لحظة صدق وحقيقة
محدش يقول ان دة ضمير الضمير معانا فى كل وقت لأ دى حاجة تانية
المهم يعنى اللى حصل دة لحظة من دول
بصى انا بخرف.. موضوع جميل يا دعاء

Unknown يقول...

فعندما رايتي انعكاس نفسك في المراه وجدتيها علي ما تريد هي لا ما تريدين انت فظهرتي بتلك الصورةالجميله التي تتمنين ان تكوني عليها
الجمله دى رائعه بحق لأن معناها لو تم تعميمه هنلاقى إنها بتلخص حال ناس كتير أوى بين اللى إحنا عايزينه وعارفين إنه صح وبين الصراع وصعوبة تنفيذه على الفلب
والنفس
موضوع جميل ومعبر جدا ,,,,, شكرا

Doaa helal يقول...

Heidenröslein دودو شكرا يا حبيبتي ويارب يهدينا كلنا
omnia saif موني هو فعلا احلي حاجة في الدنيا لما تلاقي دمعتك بتنزل عشان خايفة من ربك مش عشان زعلانة علي حاجة في الدنيا الفانيه
rawan عندك حق يا رورو والله اجمل حاجة مراجعة النفس
Alice مش بتخرفي ولا حاجة فعلا عندك حق احنا طبيعتنا للاسف قاسيه وانا نفسي ربنا ينور قلوبنا ويجعلها لا تذل الا اليه ولا تخضع الا لعظمته فعلا كلامك جميل
Adel fawzy دكتور عادل فعلا كلنا بنحاولل نبرر لنفسنا الغلط بس من جوانا مبنبقاش مقتنعين بالي احنا بنعمله وبنبقي عارفين انه غلط ربنا يهدينا للحق ان شاء الله
شكراااا للجميييع

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة