الأربعاء، 14 يوليو 2010

دعني هنا



اني انادي كما نادى القدر 

وصوته غلب صوتي فانتصر

دعوت قلبي للحياة آملاً

فأجاب ما لي بتلك الحياة من وطر

وهبته في الربيع ازهاراً وفراشات

ذبلت الاأزهار

وطارت الفراشات في ضجر

أضأت له النور شعاعا قيماً 

هبت الريح ليختنق الشعاع المنتظر

إني اريدك يا قلبي ان تحيا الحياة 

ان تراها جميلة كباقي البشر

فأجاب في صوت كئيب حزين

في همس حائر يحتضر

ما أنا ذاك القلب النابض

ما أنا ذاك القوى المنتصر

ما عدت تملك صدرا به فؤاد

بل بعض من عظام يحوي حجر

ما عدت أرى في الكون ازهاراً

ولا ارى بها شلالات او شجر

ما عدت أرى سوى احجار كثيره

ورمال بها السعادة تندثر

ما عدت ارى نسمت عليله

بل اعاصير ورياح ومطر

ارى في الارض ظلما تفشى

وفساد ينتشر

قلوب يقتلها الحنين

وعيون بالدموع تنفجر

اصمت فلا تدعوني للحياة

كيف احيا ؟

وانا ذو الجناح المنكسر

اين تلك البهجة التي

كنا انا واياك تننتظر

لقد قطعنا عهدا على  الزمان

والزمان  كعادته بالعهد غدر 

ظننا انّا امناه من لؤم

ولكنا لم يحمينا الحذر

دعني في سجني الكئيب هنا

ولا تدعوني لعالم مثالي

نره فقط في خيالات الصور

دعني في الخيال اغفو

اعبر الأزمان بلا سفر

احيا كما اريد وبخيالي

ابني واشق واحفر

قصورا وطرقا ونُهُرْ

دعني هنا ولا تدعوني للحياه

فما أنا على عذابها مقتدر

دعني هنا وحدي اتعذب

دعني هنا بصمتي انتحر


5 قالوا رأيهم:

Yasmin lotfy يقول...

انا مش عارفه اقولك ايه الموضوع راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ما شاء الله ربنا يبارك فيكى ...تشبيه حميييييييييييييييييل لما اشعر به كثيرااااااااااااا

sando يقول...

so beautiful and so sad....bs bgd gamil awy

miramar يقول...

Merci kteer ya yasmina
da bs mn zo2ek walahy

thaks ya sando .. nice that u like it
:)

Doha يقول...

بجد رائع يا أنوش
الموضوع يمس القلب بجد
كنت بحس ان قلبي اللى بيتكلم من يومين بس خليته يبقى قلب جديد غصب عنه
:D

قبل العالم الأخير يقول...

كالعادة وكما تعودنا من حضرتك على الروائع...بجد رائعة للغاية...عايز بس اقول حاجة صغيرة لغويا...لأنى بحب اقرأ باللغة العربية واتحرى التشكيل والنطق...فيعنى هقول على كام حاجة كده كما اعتقد يعنى وحضرتك شوفى برده

ما عدت تملك صدرا به فؤاد
بل بعض (بعضا) من عظام يحوى حجر
ماعدت ارى سوى احجار (احجارا)كثيرة
ورمال (رمالا) بها السعادة تندثر
ما عدت ارى نسمت(نسمة) عليله(عليلة) او لو حضرتك تقصدى ضميره تبقى (عليله)
ارى فى الارض ظلما تفشى وفساد(فسادا) ينتشر
قلوب(قلوبا)يقتلها الحنين
وعيون(عيونا) بالدموع تنفجر
كنا انا واياك تنتظر(ننتظر)
نره(نراه)فقط فى خيالات الصور

وبجد تانى القصيدة رااائعة واخر جملة جميلة اوى اوى
دعنى هنا بصمتى انتحر

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة