الاثنين، 10 مايو 2010

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه اجمعين


يارب ارزقنا حسن الخاتمة .. كنت اتكلم فى هذا الموضوع اليوم انا واصدقائى عن الموت وكيف ان الشيطان يظل ملازم للإنسان حتى فى لحظاته الاخيرة ويحاول ان يعدله عن الاسلام ان يكون يهوديا او نصرانيا طبعا من اسلامه متذبذب مش راسخ ممكن يغير دينه فى لحظة موته على رأى شيخ قال اذا كان الانسان فى الامتحان وكان متردد من شئ وقال له شخص فى اللحظة الاخيرة ان الاجابة هى الاخرى سيغيرها وبهذا يموت كافر لهذا السبب نحرص ان يقول الانسان قبل ما يتوفى اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله يعنى لازم يكون الانسان ايمانه بالله راسخ عقيدته قوية مش متذبذبة انه يتقرب من ربنا

جلسنا نتكلم طويلا عن اناس (نعرفهم نعرفهم )خواتيمهم جميلة مثل ذلك الشخص يموت وهو ساجد شخص آخر قبل ان يموت كان يسمع القرآن لأبنائه ويصحح لهم التجويد ثم قبل ان يموت يقول الاعلى الاعلى انا بشرب من حوض النبى وجدة صديقتى ماتت وفوق جسدها كان يطير عصفور حولها .. يارب اجعل خير اعمالنا خواتيمها

هذا طبعا بخلاف من يموت وهو يسمع اغانى وايضا حالات الموت المفاجئ والشخص فى وضع سئ مثلا كان يغتاب شخص او يسرق حق يتامى

بس معلومة ان من يغتاب شخص ثم استغفر الله يوم القيامة ربنا يسامح فى حقه( من رحمة ربنا) لكن الشخص المغتاب لا يكون قد سامح فى حقه فيحاسب الشخص علشان كدة كل واحد اتكلم عن شخص آخر غيبة الافضل ان يخبره ويطلب منه مسامحته علشان هى العملية مش ناقصة ذنوب على العموم اتمنى ان كل شخص يقرا ذلك الموضوع ان يسامحنى ان كنت قد جئت بسيرته يوما غيبة حقا اتمنى ذلك

استغفر الله العظيم

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

2 قالوا رأيهم:

Rouan يقول...

جميل الموضوع يا ايمى

Alice يقول...

شكرا يا سكر
حلوة الصفحة او مش عارفة يطلق عليها ايه المهم يعنى اللى اسمها والذاكرين الله كثيرا والذاكرات بداية كويسة

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة