الاثنين، 3 مايو 2010

نار


شموع تحترق هناك بعض الاشخاص حقا لا يطلق عليهم سوى شموع تحترق من اجل الآخرين يقومون بالتضحية من اجل الآخرين .. بداخلهم نور يشع من اعينهم لمن حولهم .. هؤلاء يمسحون دموع الآخرين ويداوون جراحهم ولا يأخذون شيئا بالمقابل .. لو لم تكن قابلت احدهم فأنت قد فاتك الكثير.. مشكلة ذلك النوع انه لا احد يهتم بهم لا احد يكون شمعة بالنسبة لهم لا احد يمسح دموعهم بل يزيدوها وتظل تلك الشمعة تحترق وتحترق من اجل الآخرين ولا تتوقف نارها ابدا حتى تنتهى تماما


قداحة هناك اناس كثر مثل القداحة يأخذون ثم يعطون فى المقابل لو لم يأخذوا لن يعطوا بالضبط مثل القداحة اذا لم تملأها لن تعطيك نار ولن تكون مفيدة هؤلاء ينشغلون كثيرا بمشاكلهم وينسون او يتناسون مشاكل الآخرين اولياتهم (انا ثم انا ثم انا ثم الآخرين ) لا تقلق ان لم تكن قد قابلت احدهم فستقابله فهم كثر


نار قمامة وما اكثرهم هؤلاء يأخذون ويأخذون ولا يعطونك شيئا بالعكس احيانا يكافئوك بالدخان ليس لهم وظيفة فى الحياة سوى الأخذ فقط وان اعطوا يوما شيئا سيضروك به سيكون حظك سعيد ان لم تكن قابلت تلك النوعية


اى نوع انت من هؤلاء لو لم تسأل نفسك هذا السؤال فاسئلها هل انت شمعة ام قداحة ام نار قمامة لا يوجد خيار رابع وانت حتما واحد من هؤلاء

5 قالوا رأيهم:

I love rain drops :) يقول...

gamela awy
>>

أنا قابلت الــ 3 أنواع

وإن كان آخر نوع هو أكترهم

..


بالتوفيق

Alice يقول...

شكرا
وشكرا ان حضرتك قلت اننا نحل 5 امتحانات الفاينل علشان مكنتش حعرف

miramar يقول...

اعتقد محدش ليه الحق يحكم على نفسه هو اي نوع من دول ..
المفروض الناس الي تحكم عليه ..
بس اعتقد برده ان النوع الاول نادر .. والتاني اكثر... والتالت دا الطبيعي دلوقتي

قبل العالم الأخير يقول...

بجد موضوع حلو اوى وواقعى كده
بس انا شايف ان النوع الاول برغم ندرته فعلا لكن هو بياخذ فى المقابل وبياخذ اجر كبير اوى من ربنا لو كانت نيته حلوة مع ربنا فهو اكتر واحد مستفيد
والنوع الثانى اعتقد انه الاغلبية
والثالث بنفس ندرة الاول

Alice يقول...

انا متفقة معاكى يا نشوى انا كنت عايزة بس الواحد يسأل نفسه هو اى نوع ويحتقر النوع الاخير نار قمامة محدش اصلا حيعرف الاجابة هو اى نوع الناس هى اللى تحكم بس حيتمنى انه يكون على الاقل النوع التانى كدة حتكون بداية كويسة
شكرا معك حق فى حكاية اول النوع هو اكثر واحد كسبان مكنتش فى دماغى الحتة دى
فى حاجة بس محدش واخد باله منها ان فى نوعين تانيين غير التلاتة نوع متقلب بين الاول والتانى ونوع متقلب بين التانى والتالت يعنى هم 5 انواع مش تلاتة

إرسال تعليق

هنا مساحة للتعبير عن رأيك بحرية ..

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

ازاي أنا رافع راسك وانتي بتحني في راسي ازاي ؟!

بحبك يا بلادي

بحبك يا بلادي

جمعة النصر : )

جمعة النصر : )

كلنا ايد واحدة

كلنا ايد واحدة